13.04.2011
12 квітня 2011 року голова обласної ради Микола Ковальчук провів засідання Координаційної ради з питань місцевого самоврядування при голові Кіровоградської обласної ради. Уперше в історії діяльності Координаційної ради засідання транслювалося наживо через мережу Інтернет.
Розпочалося засідання з приємної події: голова обласної ради урочисто вручив нагороди обласної ради. За багаторічну сумлінну працю, високий професіоналізм, особистий внесок у розвиток району та активну громадську позицію Грамотою Кіровоградської обласної ради були нагороджені голова Світловодської районної ради Олексій Шаповал і голова Устинівської районної ради Володимир Гавриш.
Після затвердження порядку денного члени Координаційної ради з питань місцевого самоврядування приступили до роботи. Найосновнішим, заради чого зібралися разом голови районних рад, міські голови міст обласного та міст районного значення - з'ясувати широким загалом за якими критеріями оцінювати роботу сільського голови, та чи потрібно підтримувати розвиток місцевого самоврядування в області. Чому це важливо відзначив у вступному слові голова обласної ради Микола Ковальчук.
На думку голови обласної ради, назріла необхідність відпрацювати критерії оцінки якості життя сільських і селищних територіальних громад. Новоствореним відділом виконавчого апарату - інформаційно-аналітичної роботи та взаємодії з органами місцевого самоврядування за ініціативи голови обласної ради було розроблено проекти паспортів сільських і селищних громад, а також окремо розроблені форми паспортів для районних та міських рад.
Завдяки такій новації незабаром стане можливим отримати характеристику місцевих рад за чотирьма основними напрямами: адміністративно-політичним, економічним, соціальним та інфраструктурним.
Як були поінформовані члени Координаційної ради, адміністративно-політична характеристика місцевої ради включає такі критерії як: загальна площа ради, кількість населених пунктів, відстань населених пунктів ради до центру територіальної громади, характеристика депутатського корпусу, виконавчих органів рад, їх матеріально-технічне забезпечення, органи самоорганізації населення та інше.
Економічна характеристика передбачає відомості про земельний фонд, бюджет, підприємства та установи, розміщені на території ради, обсяг залучених інвестицій тощо.
Соціальна характеристика - відомості про населення територіальних громад, демографічну ситуацію, освіту, охорону здоров'я, культуру, спорт, релігійне життя.
Інфраструктурна складова паспорту містить відомості про відстань населених пунктів до обласного, районних центрів, кількість автобусних рейсів на добу або тиждень, якість доріг, відомості про житлово-комунальне господарство, вуличне освітлення, наявність рекреаційних зон, розроблення містобудівної документації, відомості про основні проблеми території та участь у конкурсах і проектах з метою залучення для розвитку громади позабюджетних коштів.
Задля здійснення моніторингу якості життя, а мова йде насамперед про сільське населення, в інфраструктурній характеристиці паспорту сільських і селищних рад передбачені відомості про наявність зв'язку та телекомунікацій, підприємств торгівлі, фінансові установи, а також сферу побутових послуг.
Узагальнення та аналіз паспортів місцевих рад є однією з ланок аналітичної роботи обласної ради, проведення якої в свою чергу дасть можливість визначити найбільш проблемні питання діяльності органів місцевого самоврядування області, розробити заходи спрямовані на вирішення проблем або подолання негативних тенденцій.
Заповнювати паспорти розпочали в березні 2011 року, у місцевих радах до роботи поставилися відповідально: практично усі їх уже заповнено. На черзі - узагальнення наданої інформації виконавчим апаратом обласної ради та її аналіз.
До речі, показники, відображені у паспорті сільських, селищних, міських і районих рад, неодмінно стануть у нагоді й головам територіальних громад.
Отже, відтепер буде можливим оцінити як працює сільський або селищний голова - чи піклується він про інтереси громад, чи просто отримує заробітну плату не замислюючися над тим, як підтягнути якість життя односельців?
Власні пропозиції стосовно того, якими ще показниками можна доповнити запропоновані типові форми паспорту громади, можуть вносити й члени Координаційної ради з питань місцевого самоврядування при голові Кіровоградської обласної ради - їх обов'язково буде враховано.
Тема якості життя сільської громади тісно поєднується з іншою, не менш важливою темою - як забезпечити гідні умови праці сільського голови та працівників сільської ради. Чи потребують органи місцевого самоврядування прийняття такої програми, яка б посприяла їх розвитку?
Саме це питання, поставив голова обласної ради Микола Ковальчук перед учасниками засідання.
Проект програми розвитку місцевого самоврядування на 2011-2015 роки розроблено за прикладом Дніпропетровської обласної ради, але, звісно, з урахуванням реалій Кіровоградщини. Уже вкотре головою обласної ради було озвучено за яких жахливих умов здійснює повноваження переважна більшість органів місцевого самоврядування - інколи соромно від того, що раптом завітає хтось з-за кордону, бо свої люди вже звикли до того, що у їх сільській раді голова ходить у теплому кожусі, секретаря зігрівають піччю-буржуйкою, а ще часто-густо й пишуть від руки, бо не завжди комп'ютер є, а якщо руки замастиш - то не помиєш, бо немає де.
Як зазначив Микола Ковальчук, він не закликає до створення розкішних умов, коли громаді сутужно і на вирішення її проблем не вистачає коштів. На переконання Миколи Михайловича, якщо навіть цьогоріч програмні заходи й не фінансуватимуться, обов'язково прийде той час, коли це стане можливим. Але найголовніше наше завдання сьогодні - надати поштовх, зрозуміти, що це перший наш крок на шляху - органи місцевого самоврядування повинні мати обличчя, від того залежить і якість виконуваних повноважень, і повага інвесторів до сільської громади, і якість життя самої громади.
В обласній раді чекають на пропозиції, частину з них було озвучено вже під час засідання Координаційної ради. Голови районних рад і міські голови підтримують ініціативу Миколи Ковальчука.
Цікавила голову обласної ради й думка учасників засідання стосовно того, чи доцільно створювати Регіональну дорадчу раду Конгресу місцевого самоврядування. Враховуючи, що в області вже створено Кіровоградське регіональне відділення Асоціаціі міст України та Кіровоградське обласне (регіональне) відділення Всеукраїнської Асоціації сільських та селищних рад, Регіональна дорадча рада мала б за мету налагодити дієву співпрацю між ними.
За результатами обговорення прийнято рекомендацію - познайомитися з позитивним досвідом сусідів-дніпропетровців, запропонувати власне бачення організації роботи дорадчої ради і лише потім, на наступному засіданні Координаційної ради детальніше зупинитися на цьому питанні.
Також члени Координаційної ради мали нагоду дізнатися про стан утримання гідротехнічних споруд на території області. Оскільки органи місцевого самоврядування представляють інтереси водокористувачів, в обласному виробничому управлінні меліорації та водного господарства від них чекають пропозицій щодо вирішення гострого питання з визначенням балансоутримувачів або відповідальних користувачів 46 з 85 наявних в області водосховищ.
Про таку значну кількість безгосподарних водосховищ свідчать результати перевірки створених у районах області робочих груп по обстеженню гідротехнічних споруд водосховищ. Більшість із обстежених гідротехнічних споруд перебувають у незадовільному технічному стані або не відповідають умовам регулювання стоку та потребують реконструкції. А саме від технічного стану гідротехнічної споруди визначається готовність до пропуску повені та паводків.
Змогли переконатися представники органів місцевого самоврядування й у тому наскільки корисним для них у практичному плані є застосування ортофотопланів космічних знімків.
Сьогодні ж, члени Координаційної ради з питань місцевого самоврядування при голові Кіровоградської обласної ради у рамках акції "Купуй Кіровоградське" ознайомилися з роботою та продукцією Промислової групи "Креатив", що спеціалізується на переробці сільськогосподарської продукції та виробництві продуктів харчування.